Wednesday, June 16, 2010

Iktibar: Ekspedisi Nikhlah di Bulan Rejab

Bulan Rejab adalah salah satu daripada bulan bulan suci dan terhormat di dalam Islam. Ia disebut sebagai As Syahrul Huruum (bulan bulan haram) bersama 3 bulan yang lainnya iaitu Muharram, Zulhijjah dan Zulkaidah.

Allah Ta’ala berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syi'ar-syi'ar Allah , dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan haram …” (QS. Al Maidah (95): 2)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:
السنة اثنا عشر شهراً، منها أربعةٌ حرمٌ: ثلاثٌ متوالياتٌ ذو القعدة، وذو الحجة والمحرم، ورجب مضر الذي بين جمادى وشعبان".

“Setahun ada 12 bulan, di antaranya terdapat 4 bulan haram: tiga yang awal adalah Dzul Qa’dah, Dzul Hijjah, dan Muharam. Sedangkan Rajab yang penuh kemuliaan antara dua jumadil dan sya’ban.” (HR. Bukhari No. 3025)

Pada bulan bulan haram, umat Islam dilarang berperang bagi menghormati bulan tersebut. Amalan menghormati bulan bulan haram adalah sebahagian dari amalan amalan jahiliyah yang terus diamalkan di dalam Islam.

Ekspedisi Nikhlah

“Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram. Katakanlah: Berperang pada bulan itu adalah dosa besar, tetapi menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kafir kepada Allah, (menghalangi) masuk Masjidil Haram dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar dosanya di sisi Allah. Dan fitnah itu lebih besar (dosanya) dari membunuh…” (Al Baqarah 2: 217)

Latar belakang turunnya ayat ini adalah peristiwa 'Abd Allh ibn Jahsy yang membawa surat. Peristiwa tersebut berlaku pada tahun kedua Hijrah pada penghujung bulan Rejab. Oleh Rasulullah, ia dipesan agar tidak membuka surat itu sebelum menempuh waktu perjalan dua hari. Tetapi 'Abd Allh membukanya dan membacakannya di depan sahabat- sahabatnya. Setelah tahu isi surat itu, ia tidak memaksakan kepada salah seorang sahabatnya itu untuk melanjutkan perjalanan. Surat itu berbunyi: "Berjalanlah bersama beberapa orang yang mengikutimu sampai ke Nakhlah -tempat yang terletak di antara Nejd dan Taif. Amatilah kafilah Quraisy dan kabarkan kami tentang mereka."

Naskah surat itu memang menyebutkan secara jelas tidak adanya perintah perang. Hanya ada perintah untuk mengamati dan memata-matai pihak lawan. Akan tetapi, yang terjadi setelah membaca surat Rasulullah itu, dua orang pengikut 'Abd Allh ibn Jahsy memisahkan diri untuk mencari gembalanya yang hilang dan kemudian ditawan Quraisy. Dua orang itu bernama Sa'd ibn Ab Waqqsh dan 'Utbah ibn Ghazwn.

Pasukan 'Abd Allh ibn Jahsy kemudian tiba di Nakhlah. Di sana mereka melihat kafilah Quraisy berlalu membawa barang dagangan di bawah pimpinan 'Amr ibn al-Hadlramiy. Peristiwa ini terjadi di akhir bulan Rajab. Ketika masa hijrahnya umat Islam dari Mekah ke Madinah dahulu, orang-orang Quraisy sempat menahan harta dan barang-barang beberapa orang Muslim. Di antara mereka yang hartanya ditahan Quraisy itu ada yang bersama pasukan 'Abd Allh ibn Jahsy. Mereka akhirnya membicarakan apakah hendak memerangi Quraisy atau tidak. Mereka bingung, karena jika membiarkan kafilah Quraisy itu berlalu pada malam itu, mereka akan kehilangan kesempatan untuk merebut harta Quraisy sebagai ganti dari harta mereka yang dirampas dulu. Dan jika memerangi mereka, berarti mereka melakukan perang di bulan suci, Rajab.

Akan tetapi mereka terdorong untuk perang dan berhasil membunuh 'Amr al-Hadlramiy, menawan dua orang musyrik dan merebut harta rampasan. Ketika kembali ke Madinah dan menyerahkan satu perlima rampasan perang itu kepada Rasulullah, mereka ditolak. Rasul tidak mau menerima pemberian itu dan menilai buruk perbuatan mereka. Sabda Rasul, "Aku tidak memerintahkan kalian untuk perang di bulan suci."

Komentar Syeikh Syafiyurrahman Mubarakfuri (Ar Raheequl Makhtum)

Peristiwa tersebut telah digunakan oleh Musyrikin Mekah untuk menuduh kaum muslimin telah menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah, yakni berperang pada bulan Haram. Tuduhan itu tersebar luas dan menjadi buah mulut. Akhirnya, turunlah wahyu yang dengan tegas membantah desas-desus yang tersebar itu, bahawasanya apa yang dilakukan oleh olh kaum Musyrikin lebih besar dosanya daripada yang diperbuat oleh kaum Muslimin.

Wahyu tersebut dengan tegas mengatakan bahawa tuduhan yang dilemparkan kepada kaum Muslimin adalah sesuatu yang tidak berasas. Sebab kehormatan bulan suci telah dilanggar dan diperkosa oleh kaum musyrikin dengan tindakan mereka memerangi Islam dan menindas kaum Muslimin. Bukankah kaum Muslimin dahulunya adalah penghuni daerah suci (Mekkah), ketika harta kekayaan mereka dirampas dan Nabi mereka hendak dibunuh? Lalu, faktor apakah kiranya secara mendadak telah mengembalikan kehormatan bulan suci tersebut (setelah mereka melanggarnya). Sudah pasti, propaganda yang dilancarkan oleh kaum musyrikin itu dilandasi dengan niat jahat mereka.

Musuh sejati

“Sesungguhnya Yahudi dan Nasrani tidak akan pernah redha dengan kamu sehinggalah kamu mengikuti cara hidup mereka.” (Al Baqarah 2: 120)


Israel dan Amerika Syarikat cuba meyakinkan dunia bahawa sesungguhnya apa yang berlaku di Gaza adalah kerana kewujudan ‘pengganas’ HAMAS yang sentiasa menyasarkan penduduk awam Israel. Perjuangan HAMAS disamakan dengan sebuah bentuk terorisme yang perlu dikekang kewujudannya. Pelbagai propaganda telah di lakukan untuk menjayakan misi mereka.

Tidak sedikit masyarakat dunia telah terpengaruh dengan agenda yang mereka lakukan. Mereka seolah olah hendak menggambarkan bahawa merekalah juara keamanan dunia. Mereka adalah juara demokrasi. Tetapi, hakikatnya merekalah teroris dengan menepati segala definisi terorisme itu.

Di berbagai kesempatan, hasil dari penguasaan media oleh mereka, mereka memaparkan gambar gambar kesengsaraan rakyat mereka di Israel akibat serangan roket dari Hamas. Peristiwa luka luka dan kematian rakyatnya akibat dari tindakan HAMAS dan rakyat Palestin disebar luaskan bagi mengaburi hakikat bahawa sesungguhnya mereka telah merampas tanah Palestin, membunuh kanak kanak dan wanita Palestin, merobohkan rumah rakyat Palestin dan segala bentuk kejahatan yang lainnya.

Peristiwa ini sama seperti apa yang berlaku pada peristiwa Nikhlah. Orang musyrikin cuba menggambarkan bahawa mereka adalah bangsa yang beradab dengan menghormati bulan bulan haram, tidak seperti umat Islam yang melanggar adab bulan haram dengan melakukan serangan dan pembunuhan. Tetapi hakikatnya dijelaskan oleh wahyu Allah, bahkan merekalah yang telah melanggar kesucian bulan bulan haram dengan melakukan pengusiran dan penindasan kepada umat Islam di Mekkah, mereka lah dalang bagi segala punca kejahatan.

Hakikatnya, kematian yang menimpa penduduk Israel akibat serangan HAMAS, ataupun 3000 nyawa yang terkorban di World Trade Center (hingga kini belum dapat dibuktikan siapa pelakunya) adalah sangat sedikit jika dibandingkan dengan jutaan nyawa umat Islam yang terbunuh di atas kerakusan mereka. Sangat sedikit jika dihitung dengan jumlah wanita Islam yang diperkosa, kanak kanak yang menjadi yatim piatu, kanak kanak yang turut terbunuh, negara yang telah dihancurkan serta maruah yang telah dirobekkan. Ianya hanyalah bagaikan gigitan semut ke tubuh Israel dan sekutunya, kafir laknatullah ‘alaih. Semoga Allah melindungi iman kita semua.

Kesimpulan

1. Musuh musuh Islam akan sentiasa mengobarkan propaganda untuk menimbulkan keraguan terhadap kemurniaan ajaran Islam
2. Kita sebagai penganut agama ini, jangan sesekali berbuat sesuatu yang akhirnya akan menimbulkan fitnah bagi agama yang kita cintai ini. Islam menolak keganasan dalam bentuk apa sekalipun. Memahami agama dengan kefahaman yang benar adalah titik tolak kepada penyempurnaan seruan ‘Rahmatan lil ‘Alameen”
3. Pembunuhan yang dilakukan oleh Abullah Jahsy adalah salah dan berdosa, makanya Rasulullah memulangkan tawanan perang dan membayar diyat bagi yang terbunuh. Hakikatnya, kesalahan yang dilakukan oleh musuh kita, tidak boleh menjadi alasan bagi kita untuk berbuat salah yang serupa. Pembunuhan orang awam Islam tidak boleh di balas dengan pembunuhan awam non-muslim di kawasan yang tidak terlibat di dalam pergolakan. Begitu juga parti politik Islam yang terlibat dengan kes rasuah dan juga kronisme dan nepotisme. Mereka tidak boleh menjadikan hujah parti kerajaan lagi teruk bagi membenarkan tindakan mereka. Yang salah tetap salah.
4. Agama Islam adalah agama yang sempurna. Yang tidak sempurna adalah penganutnya.


Wallahu’alam.
Abu Humaira
Mohd Sahrularifin Ab Manan

No comments: