Thursday, December 23, 2010

Pakai Nama tidak Ikhlas?

“Saya join jemaah ini kerana mereka ikhlas, mereka tidak pakai nama, berbuat hanya kerana Allah, sekarang sibuk pakai nama, setiap kali program tayang nama, berdakwah bawa nama, saya tidak mahu bersama group ini lagi!!”

  1. Kenyataan di atas menggambarkan sebuah salah faham yang sangat mendasar. Pemahaman ini sangat keliru dan sangat membahayakan sebuah gerakan Islam.
  2. Memakai nama bagi sebuah gerakan Islam adalah di bawah wewenang khittah (strategi) dakwah berdasarkan waqi’ (keadaan) setempat.
  3. Manakala ikhlas pula adalah wewenang Allah untuk menilainya. Maka tiada isu pakai nama atau tidak berada dalam hukum ikhlas.
  4. Sebagaimana sedekah, di dalam Islam, Allah menerima sumbangan secara terang terangan dan secara sembunyi sembunyi dengan syarat ianya ikhlas.
  5. Tuntutan ikhlas berada pada kedua dua keadaan. Sembunyi atau terang terangan. Mungkin sahaja yang pakai nama lebih ikhlas berbanding yang sembunyi kerana yang memakai nama sedar dan faham bahawa Nama yang dibawanya hanyalah wadah perjuangan manakala matlamatnya tetap redha Allah swt.
  6. Yang sembunyi pula mungkin kurang ikhlas kerana dia merasa lebih ikhlas berbanding yang berdakwah pakai nama.
  7. Kenyataan di atas adalah hasil tarbiyah songsang akibat untuk memenangkan hujah apabila gerakan lain menggunakan dakwah secara berplatform dan dia tidak. Saya tidak bermaksud pengasas dakwah tanpa nama yang sengaja memulakannya, mungkin yang berlaku ialah salah faham di jajaran lain yang menyebarluaskan fahaman sesat ini.
  8. Prinsip asas dalam menilai seseorang adalah nahnu nahkum biz zawahir (kita berhukum pada zahir keadaan). Sebab itu, beberapa tahun sebelum ini, saya menentang sekeras kerasnya hukuman yang dijatuhkan kepada seorang akhwat yang tidak hadir ke program. Alasan yang diberikan oleh beliau adalah kaki terseliuh dan ianya benar. Dan hujah orang yang mahu menghukumnya ialah akhwat tersebut boleh sahaja hadir ke kuliah tetapi sengaja tidak mahu hadir ke program. Tuduhan sengaja tidak mahu ke program adalah sangkaan dan tidak berdasarkan bukti walaupun mungkin ianya benar. Dengan itu, terseliuhnya kaki beliau adalah uzur syar’I dan beliau layak mendapat pelepasan.
  9. Hakikatnya, semua kumpulan yang menyandarkan gerakan mereka pada manhaj Ikhwanul Muslimin pasti akan memakai nama. Istilah yang dipakai ialah penginstitusian fikrah. Dan nama bagi Ikhwanul Muslimin adalah Tsawabit (tetap, prinsip) dan bukan Mutaghayyirat (boleh ubah).
  10. Dakwah yang tidak memakai nama akhirnya pasti akan memakai nama juga akibat tuntutan dakwah semasa dan strategi dakwah ke depan. Ketika itu, adakah yang menyatakan kenyataan di atas akan keluar jemaah lagi? Hendak ke mana?
  11. Memakai nama dan fasa terbuka (infitah) insyaAllah akan saya bahaskan kemudian.

Wallahua’lam.

3 comments:

Pena Mujahid said...

sempoi..penerangan yang jelas dan simple

Muslim said...

http://ustabdullahzaik.wordpress.com/2007/05/15/dakwah-kepada-islam-tidak-perlu-pada-nama/

Abu Humaira said...

abu redha: semoga ikhwah/akhwat kita dapat meluruskan kefahaman masing masing.

muslim: huhu, tak sangka Akhuna Presiden dah bahas perkara ni. Jzkk kerana bagi link.